Zdrav odnos
s novcem

Protestantizam, žene i novac

Allen Taylor Llk1oja7wkg Unsplash

Protestantizam, žene i novac

Rekla sam Kristini, kada sam je upoznala, da to što priča piše u Bibliji. Ona se složila. 🙂

Duboko vjerujem da danas otkrivamo duhovne zakone koji su zapisani u Bibliji (zakon sjetve i žetve, kako misliš, takav si, zahvalnost, dajte, pa će vam se davati, ispravan mindset itd.), kako su ranije znanstvenici otkrivali prirodne zakone (gravitacija, geografija, medicina) koji su također zapisani u Bibliji.

Kako imam čast pisati o ženama i novcu s protestanskog gledišta, reći ću najprije da i kod nas i u svijetu među protestantima ima razlika u stajalištima oko određenih tema, ali im je zajedničko da smatraju Bibliju kao vrhovni autoritet izvora vjere (iz čega proizlaze ostale temeljne razlike u odnosu na katoličanstvo), no ono što piše u Bibliji, različito tumače. Tako ću napisati ono što vjerujem da je točno.

Mislim da se ne može govoriti o ženama i novcu s aspekta protestantizma, a da se barem ne spomene općenito pitanje novca o kojem Biblija puno govori. Svi koji smo imali sociologiju u srednjoj školi čuli smo za djelo Maxa Webera – Protestantska etika i duh kapitalizma koji prikazuje zašto ne bi bilo slučajno da se kapitalizam razvio u protestantskim zemljama.

To je previše složeno djelo da bi ga se komentiralo u ovom članku, ali je moje mišljenje da je Biblija zasigurno imala utjecaj u razvoju zdravog kapitalizma.

Zdravog u smislu shvaćanja da je Bog stvorio materijalno, jednako kao i duhovno, da je stvorio obilje na ovom svijetu – mnoštvo biljaka (trebamo studirati da ih sve znamo) od kojih su neke za hranu, neke za ljepotu (boje, oblici, mirisi), mnoštvo životinja (također trebamo studirati, sjetite se samo biologije!) od kojih su neke za hranu, druge za rad, treće za igru. Mnoštvo rudnih zaliha. Dao je čovjeku osjećaj za ljepotu (od kud nama da volimo lijepo?) i estetiku te za umjetnost.

Opis edenskog vrta pokazuje obilje. U opisu raja spominju se zlatne ulice i drago kamenje. Abraham, Josip, Job i mnogi drugi bili su izuzetno bogati.

Protestanti su u Bibliji pročitali da novac sam po sebi nije zlo, on je neutralan, već je pohlepa za novcem izvor zla (1. Poslanica Timoteju 6:10; a to je razlika, zato sam napisala zdravi kapitalizam).

Dakle, ako imaš novac koji si legalno stekao, nisi zato grešnik. Novac možeš upotrijebiti na puno dobrih načina. Novac samo pokaže nutrinu jer ti da (prividan) izvor moći. Opet je pitanje nutrine, srca, mindseta.

Također, Biblija kaže da tko ne radi, ne mora ni jesti (2. Poslanica Solunjanima 3:10 ). Da smo ovdje na zemlji stvoreni sa svrhom, da nam je dao darove koje trebamo razvijati i koristiti (Matej 25:14-30). Stoga u pravilu protestanti imaju snažnu radnu etiku i marljivi su. Biblija govori da kada radimo trebamo postupati kao da radimo za Boga.

Sve do sada navedeno odnosi se i na žene i na muškarce. Način na koji Biblija govori o ženama razlikuje se od tipičnog religijskog poimanja žene. Bog voli žene jednako kao i muškarce.

Prije svega, kada u Postanku 2:18 Bog kaže da će muškarcu načiniti pomoć kao što je on, to ne znači da je žena manje vrijedno stvorenje od muškarca. To samo znači da je drugačija – biološki, ima nešto drugačije sposobnosti. O tome se već pisalo i na portalu Žene i novac, primjerice poslovanje na ženski način.

Biblija ne prikazuje ženu samo kao majku i kućanicu.

Mnoge žene su financirale Isusovu službu (npr. Luka 8:3). Znači da su imale novca za to činiti.

Lidija iz Djela apostolskih 16:14 je bila poduzetnica – prodavačica grimizne odjeće. Vidimo da je putovala (Pavla je susrela u Filipima, a piše da je iz Tijatire). Komentatori Biblije kažu da je Tijatira u to vrijeme bila trgovački grad i da je trebalo mnogo znanja i iskustva kako bi se proizvodila grimizna odjeća.

U Izrekama 31:10-31 nalazi se biblijski opis vrsne žene. To nije žena koja smatra kako je siromaštvo blagoslov, ona se ne bavi drugima niti gubi vrijeme, ne ogovara, ima obitelj, ali joj djeca nisu svrha postojanja, nije zaokupljena isključivo kućanskim poslovima ili isključivo duhovnim.

Žena koja je opisana je žena u koju njezin suprug ima povjerenja (Muževljevo se srce uzda u nju, Izreke 31:11), ona mu čini dobro (Izreke 31:12), on je slavan na Vratima gdje sjedi sa starješinama zemaljskim (Izreke 31:23). Vrsna žena je poduzetna, marljiva, stručna i hrabra (Pribavlja vunu i lan, vješto radi rukama marnim. Ona je kao lađa trgovačka: iz daleka kruh svoj donosi. Još za noći ona ustaje, hrani svoje ukućane i određuje posao sluškinjama svojim. Opazi li polje, kupi ga, plodom svojih ruku sadi vinograd. Opasuje snagom bedra svoja, i živo miče rukama. Vidi kako joj posao napreduje: noću joj se ne gasi svjetiljka. Rukama se maša preslice i prstima drži vreteno, Izreke 31:13-19; Sama sebi sije pokrivače, odijeva se lanom i purpurom. Izreke 31:22; Platno tka i prodaje ga, i pojase daje trgovcu. Odjevena je snagom i dostojanstvom, pa se smije danu budućem).

Ona je milosrdna (Siromahu dlan svoj otvara, ruke pruža nevoljnicima, Izreke 31:20). Osim što brine o svome suprugu, brine i o djeci (Ne boji se snijega za svoje ukućane, jer sva čeljad ima po dvije haljine, Izreke 31:21; Na vladanje pazi ukućana, Izreke 31:27; Sinovi njezini podižu se i sretnom je nazivaju, Izreke 31:28). Ona pazi što govori i pobožna je (Svoja usta mudro otvara i pobožan joj je nauk na jeziku, Izreke 31:26).

Stoga, današnji položaj žena za koji su se naše pretkinje izborile i za čije poboljšanje se nastavljamo boriti danas (osnaživanje žena, kako kaže Kristina) nije izmišljotina modernog doba, nego borba za ono što ženama pripada. A hoće li žena odlučiti biti kućanica, poduzetnica, doktorica znanosti, zaposlenica itd. – stvar je njezinog osobnog izbora (darova, svrhe, želje, onoga što joj je u srcu) i daljnjeg dogovora sa suprugom ako je udana.

Nadam se da sam vas ohrabrila.

I na kraju, nedavno je bila 100. obljetnica donošenja amandmana kojim su žene dobile pravo glasa u SAD-u te je bila obavljena priča o Susan B. Anthony koja se borila da žene dobiju pravo glasa (i ona je bila protestantskog podrijetla kako je pisalo u članku te je vjerovala da su svi ljudi stvoreni jednakima <3). Ja uvijek idem na izbore jer smatram da mi je to građanska dužnost, ali do čitanja tog članka nisam uopće bila svjesna koliko su se neke žene borile (cijeli svoj život) za nešto što je nama danas potpuno normalno, kao izaći na izbore.

Susan B. Anthony umrla je prije nego je vidjela rezultat svoje borbe. Ipak, njezina priča, kao i priče mnogih drugih žena, pokazuju da je borba dovela do rezultata.

Foto: Unsplash

Stavovi kolumnista/ica nisu stavovi uredništva portala Mojnovac.hr

Podijelite ovaj članak
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Slični tekstovi

Koliko zapravo košta ulaganje u svoje mentalno zdravlje kroz psihoterapiju?

Održan drugi sastanak URBACT lokalne grupe u okviru projekta „GENPROCURE – Ravnopravnost spolova u javnoj nabavi“

Bojan Bernik i Andreja Vranješ o preuzimanju agencije Morgan Grey: Sudeći po rezultatima prvog kvartala, mogu reći da mi je žao što joj nisam ponudio tu poziciju ranije

Prijava za članice

Pretraga

znn